Friday, November 27

Blandrasbondkattshund?

Att Lisa är en åttondel eller femtedel norsk skogskatt har jag ofta funderat på. Det kan man ju inte veta så noga, men hon är ju stor och har liknande ränder även om hon inte är långhår. Numera har jag allt oftare funderat på om hon kanske också kan vara en sjättedels hund också. Lisa är så otroligt envis. Just nu gäller det att få gå ut i trapphuset. Hon sitter och skrapar på ytterdörren en kvart varje kväll, och när jag lyfter bort henne från dörren och bär in henne och lägger henne bredvid mig på sängen, så reser hon sig så sakterliga. Hon hoppar sedna ned på golvet och går med lugna, men fasta, bestämda, steg tillbaka ut i hallen. Sätter sig vid dörren och skrapar. Och den ende som jag vet som haft motsvarigheten till envetenhet, det var just en tax. När han var envis så hette det att han ju var tax, och att taxar var envetna. Så nu underar jag om Lisa kan ha det. Drag av tax alltså.

No comments: