Sunday, January 20

Är katter klockor?

Med den nya maten har Lisa blivit lite mer noga med tiderna, och hon väntar varje vardagsmorgon på att klockan blir 0615, så att klockan ringer och hon kan springa över från sin sovstol till mitt bröst och bli kliad och klappad en stund innan jag vaknat till och går upp för att ge henne mat. Så skedde dock inte idag, eftersom det är söndag och jag räknar med lite sovmorgon. Trist, tycker Lisa, som ändå sover det mesta av dagen, så när magen kurrar och klockan inte ringer så springer hon ändå glatt över golvet, hoppar upp i sängen och börjar dra lite i min kind med tassen. Funkar det inte så kan hon alltid slicka mig på munnen, då vet hon att jag vaknar och protesterar. Idag kollade jag på klockan vid tidpunkten för hennes tilltag: 0619. Hon har alltså missat ordinarie väckarklocketid med fyra minuter (vilket mycket väl kan ha varit den tid det tog för henne att väcka mig och få mig att kolla på klockan). Hur kan hon ha sån koll? Och så alldeles nyss, 30 sekunder INNAN timern på fiskmatnings-automaten börjar vrida runt automaten så att det ramlar ner i akvariet, då reser sig Lisan plötsligt från sin vila och stirrar på akvariet. Visste hon återigen att klockan var 30 sekunder i 1845? Det verkar ju nästan inte bättre. Men väldigt skumt?

No comments: