Tuesday, August 7

Nya flyktplaner och fortsatt spaning

Imorse har Lisa gått upp när mamma gick upp. Tassade ut i hallen och konstaterade nog att badrumsdörren var stängd och att mamma var i duschen bara genom att titta ner för trappan, så hon gick tillbaka in till vårt rum. Efter en stund började jag fundera på vart hon tog vägen när hon inte kom upp i sängen. Inte på golvet. Hmmm... Så fick jag till min förskräckelse se var Lisa verkligen var: Hon hade gått upp på skrivbordet, över skrivbordet och upp på fönsterbläcket vid det öppna fönstret. När jag fick syn på henne stod hon med framtassarna på yttre fönsterbläcket och baktassarna på det inre. Lutade sig frammåt och såg ut som hon övervägde hoppet till klätterväxten på husgaveln och ställde det mot hoppet till garagetaket en våning ner. Hon kom inte tillbaka till sängen förräns jag gått och lagt mig i den, så länge jag stod vid fönstret studerade hon vidare flyktvägar och jag hade intrycket av att jag riskerade att provocera henne till ett hopp om jag fortsatte att gå vidare.
Väl inne igen låg hon i sängen ett tag, och jag gick upp och stängde fönstret. När jag till slut reste mig och gick upp hoppade Lisa över till skrivbordet och lade sig framför (det nu stängda) fönstret och spanade ut. Jag tror jag vet vad hon söker. Garageuppfarten är ett annat av Figaros stamställen.

No comments: