Sunday, March 25

Råd om kattburar?

En trevlig sak vore ju om man kunde ta med sin lisa-katt ut i parkerna runt omkring. Skall hon komma dit krävs dock förmodligen att hon åker bur en bit av vägen, så en sån gäller det att ha. Det gäller ju att ha en sån även för andra syften, som resor till veterinären, men det behöver vi inte inte prata om så hon hör.
Jag har tittat på lite olika modeller. De är antingen fyrkantiga eller rundade, och de ger olika möjligheter att se ut. Vissa av dem är längre (utan att vara större i övrigt). Det borde göra dem svårare att ha med på tåg... Finns det någon anledning att man skall välja en lång kattbur?
Den största skillnaden är nog annars utsikten. Vissa burar tillåter bara utsikt rakt fram, genom gallerdörren. Andra tillåter utsikt genom spjälor i sidorna. På nätet har jag sett burar som har överdel i genomskinlig plast, fast dem har jag inte sett i några zoo butiker IRL.
Här hittar jag inte heller några bra råd på kattsajterna. Spontant tycker jag att det verkar som att det borde vara mycket mindre läskigt för katten att resa om den kan se ut och ha lite koll på vad som rör sig runt buren. Har jag helt fel där? För det verkar vara en förvånansvärt liten andel av burarna som är gjorda med någon tanke på att katten skall se annat än rakt fram...

3 comments:

Peter said...

Vi körde först en liten mjukare, typ väska, mycket lätt och praktisk men inte så jättemycket utsikt. Sedan blev den dock för bökig eftersom man skulle stänga den med en dragkedja och har man en katt som inte gillar burar är både armar och ben ute ur buren innan man hinner stänga den.

Så nu kör vi en plastigare variant med utsikt både fram, uppåt och åt sidorna. Ja, du har ju sett den. Mycket bra. Sedan bäddar vi med en liten filt. Hugo brukar lägga sig under filten, han är inte så intresserade av utsikten alla gånger. Buren har bara prövat resor till bil och båt, inte tåg där jag antar att storleken är viktig.

En plastbur är också bra om lilla Lisa blir åksjuk och det händer en olycka. Bara att spola av!

Alice said...

Att spola av är bra och därför är plast bra. Eftersom du åker buss och tunnelbana skulle jag föreslå en ganska liten bur, de lite större är oändligt otypliga att bära med sig. Jag är inte säker att katter måste ha utsikt åt alla håll, det kan nog vara skönt med ett säkert hörn i buren också.

Evergirl said...

Jag tror också på en i plast med utsikt framåt och andningshål åt sidorna. Det beror säkert dels på katten i sig och dels på vad du skall ha den till. Till veterinären funkar nog det mesta, men skall du åka tåg kan det kanske vara värt att se upp så den inte blir för liten och varm?

Till parkerna skulle jag rekommendera en tygväska, jag tror det är lättare än en sån där stor otymlig bur och man skall ju inte så långt (antar jag..)