Tuesday, June 26

Rätt smart kelgris

Efter att Lisa varit ensam med kattvakt under det att jag var på Åland för midsommarfirande har hon nåt helt nya dimensioner i kramsjukhet. Dum är hon inte.Till exempel har hon räknat ut att hon kan försöka hålla kvar mig i sängen genom att ligga på mig för klappning som vanligt, och sedan flytta sig över till den kroppsdel jag försöker lyfta när jag vill upp. På så vis har tyngden av henne en effekt som åtminstone inledningsvis håller mig tillbaka lite, och om inte annat skickar ett tydligt budskap: Du skall ingenstans. Vi ligger här nu.
Dessutom verkar ensamheten ha fått henne att utforska nya delar av vardagsrummet. Hon ger nu intryck av att vara intresserad av att klättra upp och titta ut genom fönstret mot gatan, och hon lägger sig på ryggstödet på soffan för att komma närmare mig utan att hamna helt inom räckhåll medan jag tittar på TV. Köket däremot, det är lika skrämmande som det alltid har varit.

No comments: