Friday, July 27

Foodfight - förvirrat läge

Sedan vi började med bantningsmaten har Lisa visat ett klart ökat intresse för att diskutera matskålens innehåll. Närhelst hon kan locka mig till köket sitter hon vid skålen och pratar. Jag skulle säga klagar, men jag är inte så säker på vad hon vill längre. Veterinären förskriver 60g om dagen vid  två tillfällen Lisa har aldrig ätit mer än 50g om dagen. Så redan där är matningen lite skum, men den nya maten skall ju vara lightare än den gamla.
Idag fick Lisa 10g vanlig och 10g batningsmat. Det borde vara för lite för ett halvt dygn enligt alla defintioner. När jag kommer hem är häflten kvar (en blandning av gammalt och nytt, med övervikt på bnytt, dvs rd). Jag krafsar runt i matskålen och Lisa äter plötsligt. Jag går ut och äter. Kommer hem, åerstår fortfarande mat i skålen, nu har blandningen mellan gammal och nytt blivit rätt jämt. Men Lisa springer ut och sätter sig vid skålen och piper så fort hon ser att jag närmar mig köket. Jag rafsar runt i de rester som finns i skålen (r/d) Men hon rör dem inte. Hon får en kattgodis-stick som jag precis köt i affären. En pinne väger två gram, hon äter (med entusiasm) två tredjedelar av en pinne. Tröttnar sen och lägger sig. Skulle hon inte vara hungrig? Efter ett tag går hon ut och piper vid skålen igen. Jag ger henne ny mat, men bara r/d. Hon skulle enligt min teori vägra äta detta. Men det blir tvärtom, hon äter med entusiasm. Sen kommer hon in och vill leka. Men hon har fortfarande fått i sig för lite idag. Jag blir inte klok på detta.

No comments: