Friday, March 7

Detta var allt skumt, Lisa!

Så var det äntligen dags! Nästan prick klockan 19 plingade det på min dörr och katthemmets representant och Stellas akuthemsmatte stod där med en bur med en litenliten katt. Stella ville först inte komma ur buren, men blev försiktigt utlyft så att hon fick sitta i mattes knä ett tag innan hon gick och gömde sig på Lisans favoritplats under fåtöljen. Lisa själv låg i soffan och sov när vi fick gäster. (Jag hade dammsugit och det var förstås utmattande för Lisa som vanligt.) Lisa var först normalt kelig, låg kvar i soffan och hälsade på gästerna i den mån de kom fram. Jag satte mig sen bredvid henne och klappade henne på magen, och det dröjde ett bra tag innan det alls märktes på Lisa att det kommit hit en annan katt. (De flesta problem går ju bort om man ignorerar dem.). Fast efter ett tag gick det inte att blunda för det faktum att en liten svart filur kommit in i lägenheten och behövde iaktagas.
Van vid kontantlöshet som jag är fick jag följa med akuthemmets allitiallo till bankomaten och Lisa och Stella blev lämnade ensamna i tio minuter. När jag kom hem var Lisa kvar i soffan men Stella hade hittat bättre plats att gömma sig på. Oklart vart hon tagit vägen, men av Lisans blickar att döma så är det under min säng som nykomlingen finns. Lisa har varit fram ett par gånger och nosat lite på filt och tittat in under sängen, men närmre än en meter har hon inte gått. Det blir intressant att se hur hon hanterar det faktum att jag nu går och lägger mig. Normalt skulle hon ju komma upp i sängen och sova hos mig. Fast det märks att hon är lite spänd, så vi får väl se.
(Ursäkta bildkvaliteten, men jag tog mobilkameran utan blixt för att inte ställa till med för mycket läskigheter för min nykomling.)

No comments: