Saturday, March 29

Vad händer med mitt revir!?

En tuff morgon för Lisa. Det är vacker sol, Lisa springer ut i köket, men ber att få komma direkt ut på balkongen och skippa frukosten. Jag smälter direkt, stänger dörren till Stella och vardagsrummet och öppnar balkongdörren. Lisa går ut, och jag börjar fixa lite frukost åt mig själv. Rätt som det är ser jag i ögonvrån hur Lisa gör en utfall. Hon försöker komma in med tassen under den gula avskiljaren som delar på min del av balkongen och grannenes. Sen fräser hon. Från andra sidan kommer en högljudd utdragen operajamning. Lisa har uppenbarligen, för första gången, sprungit ihop med grannens katt. Hon fräser. Katten drar en aria till. Lisa fräser. Katten jamar. Sådär håller de på tills Lisa försiktigt, försiktigt, med magen tryckt mot marken och ett steg var tionde sekund går tillbaka mot köksdörren och smyger in. När hon sätter sig här inne har hon dragit ihop håret på ryggen i en formidabel tuppkam som står rätt upp. Punklisa sätter sig sedan och spanar mot balkongen. Väl här inne är hon tydligen säker på att ingen rör henne. Ingen utom den nya katten förstås.

No comments: