Sunday, March 16

Feliway är nog inte så dumt!

Förut idag köpte jag en Feliway doftspridare på Apoteket. Feliway är en produkt som avger ett slags doftämnen som skall likna de katter har runt sin nos, och som skall ha en lugnande effekt på katter som visats i närheten av doften. Effekten är omdebatterad och (förstås) svår att bevisa. När W&S var långsiktigt ovänner hävdar i alla fall deras matte och husse att det hjälpte tillsammans med mycket annat för att få lugn på dem, så jag tänkte att vi skulle testa.
Bara två timmar efter att jag pluggat in adaptern, kunde jag se hur Lisa gjorde sitt första försök att slicka Stella lite på ryggen när hon gick förbi. (Stella blev förtjust och försökte visa sin uppskattning genom att ta nacksving på Lisa, och sen var kriget igång igen.) Ytterligare ett par timmar senare, kanske 4-5 timmar efter att jag pluggade in adaptern kunde jag ta bilden ovan: Stella hoppade helt sonika upp och lade sig bredvid Lisa, som lyfte på huvudet och morrade fyra gånger, innan hon gav upp och lade ner huvudet på stolen igen.
Just nu jagar de varandra fram och tillbaka inspirerade av en papperspåse som Lisa hittat och lekte med. Så det ser väl ganska hoppfullt ut måste jag säga. Om det beror på Feliway, eller om det hade blivt såhär ändå? You tell me....

No comments: